Een mooi voorbeeld van de innovatieve werkwijze in de ateliers van Cuypers, waardoor snel talloze beelden geleverd konden worden, uitgevoerd op elke gewenste grootte, materiaal en kleur. Charles Brouns, in 1928-1933 werkzaam als leerjongen bij de beeldhouwers, heeft nog met dit apparaat gewerkt en wist te vertellen dat het door Cuypers werd gekocht in Leipzig.
Het object bestaat uit een metalen verstelbare arm met aan het uiteinde een naald. De arm past op een draaibaar en kantelbaar onderstel dat op een werkbank of tafel bevestigd kan worden. Voor elke gewenste toepassing kan het worden ingesteld door te draaien, te kantelen, in- en uit te schuiven en door het vastzetten van diverse stelschroeven. Door de arm daarna te verplaatsen naar een tweede onderstel en de naald op het werkstuk te richten, kan in hout of steen een kopie worden gemaakt. In het volgende filmpje wordt het apparaat gedemonstreerd.
Op één van de glasnegatieven in de collectie van het Cuypershuis is het onderstel van het punteerapparaat te zien, zie de cirkel! Het model staat links op de foto en de basis van houten latten voor het uit te werken beeld staat rechts.
Het punteerapparaat is nu te zien in de vaste presentatie van het Cuypershuis. Daar wordt het getoond met een gipsmodel waarop met spijkers de punteerpunten aangebracht zijn.